
FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
Seznam otázek, na které se zájemci o koučování nejčastějí ptají. V případě, že nenajdete tu svou, neváhejte mě kontaktovat (formulář v sekci Kontakt nebo e-mail). Nebo se rovnou objednejte na úvodní setkání - je zaměřeno zejména na otázky ohledně průběhu koučování. Úvodní konzultace je zdarma a až po ní se rozhodnete, jestli s koučováním chcete začít.
Nejčastěji pokládané otázky:
1. Řeší koučování jen pracovní záležitosti?
Odpověď: Ne. S koučem se můžete zaměřit na téměř jakýkoli problém či výzvu, se kterou jste se ve svém životě sektali. Ať už se týká pracovní oblasti, mezilidských vztahů, zdraví a kondice nebo osobního růstu.
2. Jak probíhá koučování, koučovací setkání?
Odpověď: Je to v první řadě prostor pro klienta. Je to čas, kdy se člověk koncentruje opravdu jen na sebe a své myšlenky, nápady či pochybnosti. Kouč ho na této cestě doprovází a pomáhá mu získat odstup a náhled. Nedává rady a návody. Podstatou koučovacího rozhovoru jsou otázky, které kouč klade. Nejde samozřejmě o to, odpovídat správně. Správné a nesprávné odpovědi neexistují. Existují pouze profesionálni, kvalitně položené otázky, které klientovi pomohou zorientovat se ve vlastních myšlenkách, řešit problémy a tím získat větší kontrolu nad svým životem.
3. Je možné koučování pouze osobně nebo i přes Skype či telefon?
Odpověď: Ze zkušenosti plyne, že nejefektivnější je koučink tzv. face to face. Pro zájemce z jiných měst či zemí je možné domluvit i koučování přes Skype, který umožňuje kontakt s kamerou. Ve vyjímečných případech je možné telefonické koučování.
Mezi jednotlivými koučovacími setkáními je možné využít e-mailovou a SMS podporu - někdy to dokonce podporuje cestu k cíli, zvláště když se klientovi podaří dosáhnout dílčí úspěch nebo naopak potřebuje povzbudit.
4. Jak dlouho trvá, než zjistím, že koučování má pro mě nějaký efekt? Kolik sezení bude potřeba?
Odpověď: Délka koučovací spolupráce záleží v první řadě na přání klienta a na tématu, kterému se společně s koučem věnují. Některá témata vyžadují jen 1-2 intenzivní sezení, jiným je potřeba věnovat se déle. Spolupráce může být i dlouhodobá, klient může s koučem pracovat na několika různých tématech a zaměřit se na různé oblasti svého života, pokud mu koučování vyhovuje a obohacuje ho.
5. Je opravdu nutné řešit problémy s někým cizím? Proč nestačí sepsat to na papír nebo vše probrat s někým blízkým?
Odpověď: Nabízí se hned několik odpovědí. Kouč se zpočátku možná jeví jako někdo "cizí". Důležitou součástí koučování je však vytvoření pracovního vztahu klienta a kouče, tzv. pracovní aliance. Ta zaručuje vytvoření bezpečného, důvěrného prostředí, a zároveň zachování objektivity ze strany kouče.
Byla napsána spousta knih o tom, jak my sami dokážeme své vlastní myšlenky zkreslit či jednoduše nevidět to důležité. Zkuste si vzpomenout, co vše vás napadalo při poslední prokrastinace, kdy bylo potřeba něco dokončit - zvláště něco, do čeho se vám moc nechtělo, přesto to bylo důležité. Člověk je schopen najít si tisíc důvodů.
Přínosem koučování je nejen zvládnout lákadla, která nás rozptylují od dosažení našich cílů, ale navíc i posílit motivaci, uvědomit si lépe, proč něčeho chceme dosáhnout či co chceme změnit.
Každý člověk potřebuje blízké a je nanejvýš přínosné, může-li s nimi probrat své záležitosti. Naši blízcí jsou však často v těchto záležitostech emočně či jinak zainteresovaní, což i při nejlepších úmyslech působí zkreslení pohledu. Klienti zjišťují sami, že koučování v žádném případě nenahrazuje kontakt či konzultaci s blízkými, pouze je doplňuje o další, nezaujatý rozměr, umožňující vidět věci i sebe sama lépe takové, jaké doopravdy jsou.
6. Co musí dělat klient, aby koučování fungovalo?
Odpověď: To, co klient do koučování investuje, je pouze na něm. Předpokladem úspěšného koučování je však především úpřimnost k sobě a ke koučovi. Vše ostatní vyplyne z koučovacích sezení a je vždy na klientovi, čemu se chce věnovat. Kouč klienta neúkoluje, ani ho nekontroluje, neposuzuje a nekritizuje. Soustředí se však na jeho silné stránky, priority a klientův potenciál, který lze rozvíjet.
7. Jak je zajištěna diskrétnost koučování?
Odpověď: Diskrétnost je dalším základním předpokladem funkčního koučování. Patří k etickým pravidlům každého kouče, že zachovává diskrétnost každého klienta. Pracovna, kde setkání probíhají, je zařízena tak, aby poskytovala pohodlí i diskrétnost (obrázek viz sekce Kontakt). Setkání se neúčastní další osoby. Nahrávání setkání není povoleno bez souhlasu obou zúčastněných stran. Fotografické ani kamerové záznamy se nepořižují, pokud to nepožaduje klient. Písemná dokumentace kouče o jednotlivých případech je uchovávána v uzamčeném prostoru a v souladu se Zákonem o ochraně osobních údajů. Záznam není označen jménem klienta, ale pouze jeho značkou, a nemá k němu přístup žádná jiná osoba kromě kouče.
8. Je zajištěn odborný dohled ze strany jiných odborníků?
Odpověď: Každý profesionální kouč se pravidelně zúčastňuje tzv. supervizí, tj. konzultací s vybraným zkušeným odborníkem. Jednotlivé případy jsou probírány zcela anonymně, pro supervizi jsou měněny identifikační údaje o klientovi - pohlaví, věk, profese, rodinné okolnosti atd., takže ani supervizor nemůže klienta identifikovat. Je tím zachovávána diskrétnost klienta.
Kouč konzultuje případ se supervizorem za účelem získání doplňujícího náhledu a zároveň proto, aby byl zajištěn odborný dohled a zahrnut i další odborný názor.
9. Budu se vůbec během koučování cítit příjemně?
Odpověď: To je jistě velmi zajímavá otázka. Jde o to, jestli má být koučování vždy příjemné. Odpověď nejspíš zní ano, ale ne za každou cenu. Kouč nezachází do oblastí, o kterých klient nechce mluvit. Nicméně v některých případech úspěšné koučování obsahuje i otázky, které nemusí být na první poslech vždy příjemné.
Je samozřejmě na klientovi, jestli se takovými otázkami a hledáním odpovědí na ně bude chtít zabývat. Pokud se mu do toho moc nechce, často to svědčí o tom, že právě v dané oblasti je "zakopaný pes" :-).
Důležitá poznámka na závěr: Poslední slovo v koučovacím rozhovoru má klient. Pokud si nepřeje o něčem mluvit nebo chce změnit téma, je povinností kouče to akceptovat. Naopak, pokud se chce zaměřit na něco déle, je to opět jeho rozhodnutí. Kouč klienta neřídí, je jeho průvodcem na cestě k úspěchu.
.
.
.
Seznam otázek, na které se zájemci o koučování nejčastějí ptají. V případě, že nenajdete tu svou, neváhejte mě kontaktovat (formulář v sekci Kontakt nebo e-mail). Nebo se rovnou objednejte na úvodní setkání - je zaměřeno zejména na otázky ohledně průběhu koučování. Úvodní konzultace je zdarma a až po ní se rozhodnete, jestli s koučováním chcete začít.
Nejčastěji pokládané otázky:
1. Řeší koučování jen pracovní záležitosti?
Odpověď: Ne. S koučem se můžete zaměřit na téměř jakýkoli problém či výzvu, se kterou jste se ve svém životě sektali. Ať už se týká pracovní oblasti, mezilidských vztahů, zdraví a kondice nebo osobního růstu.
2. Jak probíhá koučování, koučovací setkání?
Odpověď: Je to v první řadě prostor pro klienta. Je to čas, kdy se člověk koncentruje opravdu jen na sebe a své myšlenky, nápady či pochybnosti. Kouč ho na této cestě doprovází a pomáhá mu získat odstup a náhled. Nedává rady a návody. Podstatou koučovacího rozhovoru jsou otázky, které kouč klade. Nejde samozřejmě o to, odpovídat správně. Správné a nesprávné odpovědi neexistují. Existují pouze profesionálni, kvalitně položené otázky, které klientovi pomohou zorientovat se ve vlastních myšlenkách, řešit problémy a tím získat větší kontrolu nad svým životem.
3. Je možné koučování pouze osobně nebo i přes Skype či telefon?
Odpověď: Ze zkušenosti plyne, že nejefektivnější je koučink tzv. face to face. Pro zájemce z jiných měst či zemí je možné domluvit i koučování přes Skype, který umožňuje kontakt s kamerou. Ve vyjímečných případech je možné telefonické koučování.
Mezi jednotlivými koučovacími setkáními je možné využít e-mailovou a SMS podporu - někdy to dokonce podporuje cestu k cíli, zvláště když se klientovi podaří dosáhnout dílčí úspěch nebo naopak potřebuje povzbudit.
4. Jak dlouho trvá, než zjistím, že koučování má pro mě nějaký efekt? Kolik sezení bude potřeba?
Odpověď: Délka koučovací spolupráce záleží v první řadě na přání klienta a na tématu, kterému se společně s koučem věnují. Některá témata vyžadují jen 1-2 intenzivní sezení, jiným je potřeba věnovat se déle. Spolupráce může být i dlouhodobá, klient může s koučem pracovat na několika různých tématech a zaměřit se na různé oblasti svého života, pokud mu koučování vyhovuje a obohacuje ho.
5. Je opravdu nutné řešit problémy s někým cizím? Proč nestačí sepsat to na papír nebo vše probrat s někým blízkým?
Odpověď: Nabízí se hned několik odpovědí. Kouč se zpočátku možná jeví jako někdo "cizí". Důležitou součástí koučování je však vytvoření pracovního vztahu klienta a kouče, tzv. pracovní aliance. Ta zaručuje vytvoření bezpečného, důvěrného prostředí, a zároveň zachování objektivity ze strany kouče.
Byla napsána spousta knih o tom, jak my sami dokážeme své vlastní myšlenky zkreslit či jednoduše nevidět to důležité. Zkuste si vzpomenout, co vše vás napadalo při poslední prokrastinace, kdy bylo potřeba něco dokončit - zvláště něco, do čeho se vám moc nechtělo, přesto to bylo důležité. Člověk je schopen najít si tisíc důvodů.
Přínosem koučování je nejen zvládnout lákadla, která nás rozptylují od dosažení našich cílů, ale navíc i posílit motivaci, uvědomit si lépe, proč něčeho chceme dosáhnout či co chceme změnit.
Každý člověk potřebuje blízké a je nanejvýš přínosné, může-li s nimi probrat své záležitosti. Naši blízcí jsou však často v těchto záležitostech emočně či jinak zainteresovaní, což i při nejlepších úmyslech působí zkreslení pohledu. Klienti zjišťují sami, že koučování v žádném případě nenahrazuje kontakt či konzultaci s blízkými, pouze je doplňuje o další, nezaujatý rozměr, umožňující vidět věci i sebe sama lépe takové, jaké doopravdy jsou.
6. Co musí dělat klient, aby koučování fungovalo?
Odpověď: To, co klient do koučování investuje, je pouze na něm. Předpokladem úspěšného koučování je však především úpřimnost k sobě a ke koučovi. Vše ostatní vyplyne z koučovacích sezení a je vždy na klientovi, čemu se chce věnovat. Kouč klienta neúkoluje, ani ho nekontroluje, neposuzuje a nekritizuje. Soustředí se však na jeho silné stránky, priority a klientův potenciál, který lze rozvíjet.
7. Jak je zajištěna diskrétnost koučování?
Odpověď: Diskrétnost je dalším základním předpokladem funkčního koučování. Patří k etickým pravidlům každého kouče, že zachovává diskrétnost každého klienta. Pracovna, kde setkání probíhají, je zařízena tak, aby poskytovala pohodlí i diskrétnost (obrázek viz sekce Kontakt). Setkání se neúčastní další osoby. Nahrávání setkání není povoleno bez souhlasu obou zúčastněných stran. Fotografické ani kamerové záznamy se nepořižují, pokud to nepožaduje klient. Písemná dokumentace kouče o jednotlivých případech je uchovávána v uzamčeném prostoru a v souladu se Zákonem o ochraně osobních údajů. Záznam není označen jménem klienta, ale pouze jeho značkou, a nemá k němu přístup žádná jiná osoba kromě kouče.
8. Je zajištěn odborný dohled ze strany jiných odborníků?
Odpověď: Každý profesionální kouč se pravidelně zúčastňuje tzv. supervizí, tj. konzultací s vybraným zkušeným odborníkem. Jednotlivé případy jsou probírány zcela anonymně, pro supervizi jsou měněny identifikační údaje o klientovi - pohlaví, věk, profese, rodinné okolnosti atd., takže ani supervizor nemůže klienta identifikovat. Je tím zachovávána diskrétnost klienta.
Kouč konzultuje případ se supervizorem za účelem získání doplňujícího náhledu a zároveň proto, aby byl zajištěn odborný dohled a zahrnut i další odborný názor.
9. Budu se vůbec během koučování cítit příjemně?
Odpověď: To je jistě velmi zajímavá otázka. Jde o to, jestli má být koučování vždy příjemné. Odpověď nejspíš zní ano, ale ne za každou cenu. Kouč nezachází do oblastí, o kterých klient nechce mluvit. Nicméně v některých případech úspěšné koučování obsahuje i otázky, které nemusí být na první poslech vždy příjemné.
Je samozřejmě na klientovi, jestli se takovými otázkami a hledáním odpovědí na ně bude chtít zabývat. Pokud se mu do toho moc nechce, často to svědčí o tom, že právě v dané oblasti je "zakopaný pes" :-).
Důležitá poznámka na závěr: Poslední slovo v koučovacím rozhovoru má klient. Pokud si nepřeje o něčem mluvit nebo chce změnit téma, je povinností kouče to akceptovat. Naopak, pokud se chce zaměřit na něco déle, je to opět jeho rozhodnutí. Kouč klienta neřídí, je jeho průvodcem na cestě k úspěchu.
.
.
.